Kunskapens nyanser

Berättelser om samverkan

KK-stiftelsens jubileumsbok bygger på inspirerande intervjuer med nio framstående personer som delar sina insikter om hur samverkan kan bryta ner barriärer mellan forskning och praktik. Boken visar hur samverkan leder till nya innovationer och förbättringar, samt vikten av att ge det utrymme och tid för att skapa långsiktiga resultat. Vi hoppas att dessa berättelser ska inspirera fler att engagera sig i samverkan för att skapa ett starkare samhälle.

Akademi

För akademin är samverkan ett verktyg för att förstå och lära om den verklighet som studeras, att identifiera problem och att utveckla nya idéer till forskningsprojekt. Genom dialog med praktiker kan forskare även stärka möjligheten att vetenskapligt utvecklad kunskap blir relevant, och att den kan komma till användning utanför de akademiska rummen.

Jag kan ju hålla på och teoretisera om något som jag tycker är lite spännande, men för att det ska spela roll för någon på riktigt så behöver vi göra det i samverkan med företagen.
Kristina Säfsten
Professor i produktionssystem vid Jönköping University

Näringsliv

För näringslivet kan samverkan främja nytänkande och innovationskraft. Samverkan gör det helt enkelt möjligt att korta vägen från forskning till användning av den vetenskapliga kunskapen, genom att den översätts och omvandlas i praktiska sammanhang av till exempel konsulten, entreprenören, industriarbetaren eller politikern. Det innebär också möjligheter att attrahera och rekrytera kunniga medarbetare, och att bygga kompetens inom forsknings- och utvecklingsarbete.

Vi har superkompetent personal på Ericsson, så om vi vet vad vi ska göra och hur vi ska göra det, då kan vi göra det själva. Poängen med akademin är att de står för det oväntade och kanske lite galna.
Johan Eker
Senior forskare på Ericsson Research och professor vid Lunds universitet

Omgivande samhälle

För samhället skapar samverkan en grund för tillit och ömsesidig förståelse. Samverkan bidrar inte bara till samhällets kompetensförsörjning och det livslånga lärandet, utan också en känsla av samhörighet. Genom att utveckla kunskap tillsammans och lära av och om varandra skapas ett annat sorts värde, som når bortom de direkta nyttorna – ett värde av att vi alla, på olika sätt, bidrar till ett klokare och konkurrenskraftigare samhälle.

Om företagen inte uppfattar att vi gör relevanta saker då är det liksom adjö till vår verksamhet. Det ligger något i det här modeordet – att det är en del av vårt DNA – för det är verkligen så.
Lars Strannegård
Rektor för Handelshögskolan i Stockholm