Toyota Material Handling och Högskolan i Halmstad samarbetar kring smarta gallfeltruckar. För högskolan är det en chans att testa en teoretisk modell i verkligheten medan Toyota får tillgång till högskolans spetskunskaper inom maskininlärning för att ytterligare effektivisera sina produkter.
Smarta truckar testar teorier i verkligheten
Det är i Toyotas fabrik i Mjölby med cirka 3 000 anställda som de smarta gallfeltruckarna testas. Totalt tillverkas här cirka 80 000 eldrivna inomhustruckar per år. Mer konkret innebär smartheten att truckarna förses med en integrerad telematik som i detalj beskriver vad de gör 24 timmar om dygnet. Det berättar Jonas Klang som är Program Manager Innovation, bland annat med uppgiften att göra verksamheten mer innovativ.
–På våra truckar har vi en dator som styr saker och ting. Nu har vi i samarbete med högskolan tränat en algoritm som automatiskt klassificerar vad trucken gör utifrån dataströmmar i systemet. Algoritmen ska genom kombinationer av meddelanden och data kunna förstå vad trucken faktiskt gör. Frågan är om samma ”approach” som används för bildigenkänning är användbar för denna högupplösta dataström, säger han.
När vi gör intervjun är det bara två veckor sedan pilotprojektet drog igång och det ska fortsätta i ytterligare en månad. Förhoppningen är det ska leda till en mer effektiv användning av truckarna, en förbättring av service och underhåll och att haverier kan undvikas med ökad kunskap om hur kunderna använder sina truckar.
Värdefullt samarbete mellan företag och högskola
Boris Ahnberg, Solution Architect på Toyota Material Handling, är en av initiativtagarna till samarbetet med Högskolan i Halmstad. Han säger att den kunskap som finns om algoritmdrivna kunskapssystem har varit en motor i samarbetet ända sedan 2015.
Thorsteinn Rögnvaldsson är professor i datavetenskap och föreståndare för Centrum för forskning om tillämpade intelligenta system (CAISR) vid Högskolan i Halmstad. Han ser det som en viktig uppgift att göra den svenska industrin mer konkurrenskraftig med hjälp av AI och maskininlärning.
– Sedan ska vi förstås få ut massa intressant forskning också. Samarbetet med näringslivet är spännande eftersom det ställer stora krav på problemlösning. Det är inte bara att ta en algoritm och köra, utan forskarna måste ta hänsyn till verkligheten. Jag är övertygad om att samarbetet med våra industripartner både vässar våra forskare och stärker konkurrenskraften hos svenska företag, säger han.
Text: Carina Järvenhag
Pilotprojektet med smarta gaffeltruckar är ett samarbete mellan Toyota Material Handling Europe och Centrum för forskning om tillämpade intelligenta system (CAISR) vid Högskolan i Halmstad. CAISR är ett forsknings- och utbildningscentrum för AI som finansieras av högskolan tillsammans med KK-stiftelsen och med stöd av svensk industri.