Behovet av digital kompetens ökar inom konst- och kultursektorn – men humanister saknar ofta teknisk utbildning. Tillsammans med företag och offentliga aktörer har Linnéuniversitetet utformat ett nytt masterprogram i digital humaniora som utbildar arbetskraft med tvärvetenskaplig kompetens.
Den digitala transformationen innebär ett ständigt ökande behov av teknisk kompetens. Det gäller även i verksamheter som arbetar med konst, kulturarv eller annan humaniora. Ett problem är dock att humanistisk utbildning i regel saknar tekniska inslag. Linnéuniversitetets masterprogram i digital humaniora syftar till att möta arbetsmarknadens behov genom att bygga broar mellan informationsteknologi och humaniora.
“Programmet behövs för att fylla luckorna inom traditionell humanistisk utbildning. Många av våra studenter har redan en masterexamen, eller till och med en doktorsexamen, men vill lära sig mer om digital humaniora”, säger professor Koraljka Golub, som är ansvarig för programmet.
Programmet startade för första gången år 2020 men fick samma år finansiering från KK-stiftelsen för att vidareutveckla utbildningsplanen i samarbete med andra aktörer. Bland annat deltog ArkivDigital, Riksantikvarieämbetet och Kalmar museum i arbetet med att granska programstrukturen, omarbeta kursbeskrivningar och utforma helt nya kurser.