Kunskapsutbyte i fokus för ny utbildning om framtidens offentliga miljöer

Nu sammanförs arkitekter, konstnärer och stadsplanerare i en ny tvärvetenskaplig utbildning om det offentliga rummet. Programmet, som är ett samarbete mellan Södertörns högskola och Konstfack riktar sig till yrkesverksamma som vill utveckla nya arbetssätt och bredda sin kompetens.

För samman olika yrkesgrupper

Begreppet ”gestaltad livsmiljö” slog igenom 2018 när riksdagen antog en ny samlad politik för arkitektur, konst och design. Enkelt kan man säga att det handlar om en helhetssyn på utformningen av det offentliga rummet – platserna där vi bor, arbetar och lever våra liv. Det inkluderar både byggnader och platserna omkring dem, såsom gator, parker och torg.

”Vår utgångspunkt när vi skapade programmet var att det finns en massa kunskap utspridd på olika kompetenser inom fältet, men att det saknas tillräcklig samlad kunskap. En av huvudidéerna är därför att samla olika kompetenser för att lära av varandra – där studenterna så att säga både är de som lär sig och de som lär ut”, säger Håkan Nilsson, professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola som drivit arbetet med att ta fram utbildningen tillsammans med Loulou Cherinet och Sofia Wiberg på Konstfack.

Utbildningen behandlar bland annat olika perspektiv på hållbar stadsplanering och social hållbarhet. Syftet är att deltagarna ska få möjlighet att orientera sig i olika kunskapsområden och skapa förståelse för andra yrkesgruppers kompetens och förutsättningar.

Till vänster: Håkan Nilsson, professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola. Till höger: Eva Enochsson, director, asset management på Grosvenor.
Vi ser att det i branschen finns ett behov av att kunna stanna kvar i komplexa frågeställningar, vilket yrkeslivet sällan lämnar utrymme till. Vi tänker oss att akademin är den perfekta platsen för denna form av långsiktighet, där en snabb lösning eller ett ”facit” inte är målet, utan snarare möjligheten att tänka bortom denna sorts rytm.
Håkan Nilsson

För att deltagarna ska kunna utbilda sig vid sidan om sitt arbete sker utbildningen på halvfart. Studenterna läser en kurs på Konstfack och en kurs på Södertörns högskola parallellt, vilket innebär att de har två kurser på kvartsfart simultant. Genom att koncentrera tiden på campus är tanken att möjliggöra deltagande för personer i olika delar landet.

Utformats i samarbete med branschen

Utbildningen har utformats i samverkan med såväl näringsliv som civilsamhälle och offentliga aktörer, allt ifrån fastighetsägare och byggföretag, till arkitekter och konstnärer. En av dem som deltagit i arbetet är Eva Enochsson, director, asset management på Grosvenor, ett fastighetsföretag som bland annat äger Skärholmen Centrum och Lidingö Centrum.

”För mig som kommersiell fastighetsägare har det varit intressanta diskussioner med personer från konstvärlden och en inblick i utbildningsvärlden. Nu när utbildningen har startat hoppas jag att vi ska kunna samarbeta i form av fallstudier i Skärholmen. Där finns nu en stor potential och möjligheter till förnyelse i och med nya satsningar på bostäder och infrastruktur, säger Eva.

För Grosvenor är drivkraften till samarbetet delvis att få ny kunskap, men också att dela med sig av erfarenheter och perspektiv som forskarna kan ta med sig i sitt arbete.

Vi upplever till exempel att det finns ett glapp mellan uppförandet av platser och den långsiktiga förvaltningen av platserna över tid. Frågor om skötsel har inget tydligt forum och delas mellan många intressenter. Här tror jag att utbildning och forskning kan ge bättre kunskap och forma arbetssätt för framtiden.
Eva Enochsson

Eva fortsätter: ”Vi hoppas även att vi på sikt kan locka utbildningar till Skärholmen. Idag finns Röda Korsets Folkhögskola men det finns plats för mycket mer i den nya regionala kärna som växer fram i Kungens kurva-Skärholmen”.

Finansieringen en förutsättning

Det tar tid att planera för en ny utbildning, menar Håkan, särskilt när det sker i samverkan med andra aktörer. Samtidigt finns det normalt lite tid för kursutveckling i akademin. Utbildningen skulle därför inte ha kunnat komma till stånd utan stöd från KK-stiftelsen.

”Vi har behövt de två åren för att lyssna in situationen och lära oss att tänka nytt kring vad kurser kan och ska innehålla. Det har också varit nödvändigt med en längre tid för att navigera i högskolebyråkrati och hitta lösningar på hur ett samarbete mellan två rätt olika lärosäten kan gå till”.


Ett avansprojekt med finansiering från KK-stiftelsen

Utvecklingen av utbildningen om gestaltade livsmiljöer finansierades inom ramen för KK-stiftelsens program Avans. Programmet ger lärosäten möjlighet att tillsammans med näringslivet utveckla eller vidareutveckla utbildningsprogram på avancerad nivå. Finansieringen omfattar antingen 500 000 kronor under ett år, eller 2 miljoner kronor under 3 år.

Programmet Avans →