Datadriven innovation och digital integritet – går det ihop?

Digitaliseringen skapar nya möjligheter för företag och användare – men den medför också risker. Fyra av tio svenskar oroar sig idag för sin personliga integritet. Går det att balansera tjänsteinnovation med ökad säkerhet för användarna? Det ville forskarna och företagen i forskningsprojektet TRUEdig ta reda på.


Företag har idag en mängd kunskaper om sina kunder och deras behov. Det är ett viktigt redskap för framtida tjänsteinnovation – men det måste hanteras varsamt och med finess. Kort sagt: teknisk innovation ska inte ske på bekostnad av den personliga integriteten.

Detta var utgångspunkten för det nyligen avslutade forskningsprojektet TRUEdig, som drevs vid Karlstads universitet. I samarbete med flera olika företag, bland annat ICA-gruppen, Ericsson och Google, arbetade forskarna för att besvara en övergripande frågeställning: Hur ökar vi användarnas förtroende och känsla av egenmakt i nya digitala tjänster?

”Företagen sitter med expertis på hur man samlar in data om konsumenter. De vet ju allt om nuläget och vilka problem de i dagsläget upplever. Dessa insikter är viktiga input för oss som forskare när vi genomför ett forskningsprojekt”, säger projektledaren Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

Företagens medverkan är oerhört viktig för att projekten ska bli relevanta och ligga i framkanten av den vetenskapliga utvecklingen.
Per Kristensson

Tvärvetenskapligt samarbete

TRUEdig organiserades i form av tre olika delprojekt som på olika sätt bidrog med pusselbitar till den övergripande frågeställningen. Ett av delprojekten undersökte nya integritetshöjande teknologier, ett annat fokuserade på utvecklingen av nya affärsmodeller och det tredje behandlade psykologiska aspekter, bland annat attityder och kundbeeteenden. På detta sätt sammanförde TRUEdig forskare från tre olika discipliner: datavetenskap, företagsekonomi och psykologi.

”KK-stiftelsens finansiering har betytt oerhört mycket. De tre ämnesområdena har träffats förut, men möjligheten att faktiskt samarbeta och organisera ett sånt här projekt hade inte funnits utan stödet från KK-stiftelsen”, säger Per.

 

Bidrog med frågeställningar

Erika Malmberg är vd på inTechrity, ett av de företag som deltagit aktivt i TRUEdig. Företaget erbjuder stöd till andra organisationer kring informationssäkerhet och arbetar därför med integritetsfrågor på daglig basis.

”Vi ville bredda vårt perspektiv för att kunna vägleda våra kunder bättre och sprida en ökad förståelse. Vi har också fått möjlighet att bidra med frågeställningar till forskningen som vi tyckte var viktiga att få svar på. Nu har vi fått konkret material som vi kan hänvisa till i dialogen med våra kunder, istället för att säga ’jag tycker’ eller ’jag tror’”, säger Erika.

Erika menar att samarbetet med Karlstads universitet har resulterat i ett värdefullt utbyte av kunskap, kompetens och idéer.

I företagsvärlden får du inte den tid som krävs för att gå på djupet i frågeställningar, vilket akademin har andra förutsättningar för.
Erika Malmberg

 

Nya lösningar skyddar känsliga data

ICA-gruppen har behov av att använda molntjänster för dataanalys, men vill samtidigt minimera delningen av personuppgifter. Inom TRUEdig har de varit med och undersökt nya dataskyddskontroller som möjliggör en trygg överföring av data till molnet.

”Som marknadsledande dagligvaruhandelsföretag har ICA behov att vara i framkanten av tillgänglig kunskap inom vissa områden, för att bemöta marknadens förväntningar och kommande säkerhetshot”, säger Albin Zuccato, som är informationssäkerhetschef hos ICA-gruppen.

För ICA har samarbetet inte bara lett till nya forskningsinsikter och användbar kunskap. Inom ramen för projektet har de också utvecklat en ny modell för datasanering, det vill säga en lösning för att på olika sätt dölja, radera och maskera personuppgifter i data som ska användas i molnanalys.

En digital balansgång

Per Kristensson och hans kollegor planerar nu för ett uppföljande forskningsprojekt.

”När man genomför ett projekt som detta uppstår hela tiden nya problemställningar. Man löser en utmaning bara för att stöta på nästa. Därför kommer vi att söka medel för något vi kallar ’data analytics’. Det handlar hur man kan genomföra olika typer av kundanalyser utan att den personliga integriteten hämmas.”

Bättre kunskap om konsumenten kan hjälpa företag att utveckla bättre tjänster i framtiden. Men denna möjlighet måste balanseras mot konsumentens personliga integritet. Samproducerad forskning, likt den som bedrivs vid Karlstads universitet, är ett viktigt verktyg för att hitta rätt balans.

Ett synergiprojekt med finansiering från KK-stiftelsen

TRUEdig finansierades mellan 2020 och 2023 inom ramen för KK-stiftelsens programform Synergi. Programmet ger lärosäten möjlighet att ta sig an frågeställningar som kan behöva perspektiv och kompetens från olika ämnesområden. Ett synergiprojekt ska kombinera minst tre vetenskapligt fristående delprojekt som tillsammans besvarar en övergripande frågeställning – synergins kärnfråga. Finansieringen omfattar maximalt 10 miljoner kronor under 3 till 4 år.

Forskningsprogrammet synergi →