Dags att reformera systemet för kompetensförsörjning!

Återkommande kompetensutveckling under arbetslivet blir en allt viktigare del av näringslivets kompetensförsörjning. Sveriges universitet och högskolor spelar en viktig roll i kompetensutvecklingen av yrkesverksamma, men systemet är i dag inte ändamålsenligt utformat. I ett nytt white paper ger KK-stiftelsen en bakgrund till området och presenterar tre reformförslag för att förbättra yrkesverksammas möjlighet till kompetensutveckling.

Maria Dollhopf och Petter Zirath, programansvariga på KK-stiftelsen och författare till vårt white paper om kompetensutveckling av yrkesverksamma.

Klimatomställning, digitalisering, elektrifiering och artificiell intelligens. Det pågår en transformation av samhället och näringslivet som leder till nya och ständigt förändrade behov av kompetens. Det räcker inte längre att bara utbilda ny arbetskraft – vi måste också kompetensutveckla dem som redan arbetar.

Maria Dollhopf arbetar med utbildningsfrågor hos KK-stiftelsen:

Redan idag brottas näringslivet med brist på kompetens som hämmar företagens utveckling och tillväxt. Men trots att det livslånga lärandet blir allt viktigare är den högre utbildningen i Sverige inte anpassad för att till fullo kunna stödja kompetensutveckling av yrkesverksamma.
Maria Dollhopf

”Därför publicerar vi nu ett white paper om kompetensutveckling av yrkesverksamma som redogör för utmaningar och problem förknippade med den del av kompetensförsörjningssystemet för yrkesverksamma som bedrivs vid Sveriges universitet och högskolor. Vi presenterar också tre reformförslag som syftar till att förbättra yrkesverksammas möjlighet till kompetensutveckling”, säger Petter Zirath, som har tagit fram dokumentet tillsammans med Maria.

KK-stiftelsen har länge arbetat med att stärka lärosätenas förmåga att möta näringslivets behov av kompetensförsörjning. Sedan 2010 har stiftelsen beviljat drygt 460 miljoner kronor till projekt som möjliggjort utvecklingen av nya utbildningsinsatser för yrkesverksamma. Men få av projekten får långsiktig effekt. Brister och hinder i systemet gör det svårt att fortsätta bedriva verksamheten när finansieringen upphör.

Enskilda och tillfälliga satsningar är inte tillräckligt för att åtgärda problemen. Nu krävs ett nationellt helhetsperspektiv på yrkesverksammas kompetensutveckling och ett samarbete mellan aktörer på alla nivåer.

Det är inte rimligt att kompetensutveckling av yrkesverksamma många gånger innebär en förlustverksamhet för lärosätena. En reformering av kompetensförsörjningssystemet är nödvändig för att stärka såväl lärosätena som den svenska konkurrenskraften.
Maria Dollhopf

KK-stiftelsens reformförslag

  • Utveckla resurstilldelningssystemet för högre utbildning
    För att på ett mer ändamålsenligt sätt kunna möta behovet av kompetenshöjande utbildningar för yrkesverksamma vid Sveriges högskolor och universitet behöver resurstilldelningssystemet för högre utbildning förändras.
  • Utveckla lärosätenas kompetens, arbetssätt och organisation kring utbildningsverksamhet för yrkesverksamma
    Lärosätena behöver en omfattande och snabb utveckling av kompetens, nya arbetssätt och organisation rörande utbildningar för yrkesverksamma. Lärosätena bör därför tillföras särskilda medel för att stärka deras förmåga att hantera utbildningsinsatser för yrkesverksammas kompetensutveckling.
  • Utveckla formerna för att hitta, jämföra och söka relevanta utbildningar för yrkesverksamma
    Det måste bli enklare för yrkesverksamma att kunna hitta, jämföra och söka relevanta kompetensutvecklande utbildningar. Därför bör Universitets- och högskolerådet (UHR) få i uppdrag att utveckla och anpassa Antagning.se för att bli mer ändamålsenligt utformad och enklare att använda.

KK-stiftelsen vill också lyfta näringslivets roll som aktör i kompetensförsörjningssystemet. Endast genom en aktiv och konstruktiv samverkan mellan akademi och näringsliv kan högskolor och universitet utveckla utbildningar som helt och hållet möter näringslivets behov och förutsättningar. Dessutom krävs att arbetsgivare skapar incitament och möjligheter för medarbetarna att ta del av de utbildningar som erbjuds.